Jak rozpoznać potrzebę wymiany opon w samochodzie?
Eksperci sugerują wymianę opon wczesną wiosną. Kiedy należy to zrobić? Opony zimowe są przeznaczone do jazdy w niskich temperaturach, a ich właściwości ulegają pogorszeniu, gdy temperatura wzrasta powyżej zera stopni Celsjusza. Jednak średnia temperatura w Twoim mieście nie zawsze pozwala przewidzieć stopień mrozu w nocy. Jeśli jeździsz głównie w nocy, ale od czasu do czasu także w dzień, gdy temperatura wynosi około 15 stopni Celsjusza, sensowne jest używanie opon zimowych. Dla pewności należy zlecić mechanikowi sprawdzenie bieżnika, aby upewnić się, że nie ma żadnych pęknięć ani innych uszkodzeń, które mogłyby spowodować utratę panowania nad pojazdem lub koziołkowanie.
Opony to pierwsza rzecz, o której myślimy, gdy jest ciepło lub gdy wybieramy się do ciepłego kraju. Biorąc jednak pod uwagę, że samochód wymaga nowych opon co 7 lat, nawet latem, warto wiedzieć, kiedy nadszedł czas na wymianę tej gumy. Dobrym wskaźnikiem konieczności wymiany opon jest lokalny mróz. Może się to zdarzyć w zimie. Jeśli jednak często jeździmy w nocy, a nie w dzień, to nie ma pośpiechu z wymianą opon. Dobra wiadomość jest taka, że data produkcji opon zawsze wyznacza rok, w którym należy je wymienić!
Dlaczego nie warto czekać ze zmianą opon do ostatniej chwili?
Łatwo to rozpoznać: powierzchnia opony w kontakcie z nawierzchnią staje się błyszcząca, traci swoją okleinę i pokrywa się pęknięciami. Zwykła kontrola opon ujawni ten fakt. Czy to w zimie, czy w cieplejszych porach roku, nadchodzi czas wymiany zużytych opon. Nie czekaj, aż dojdzie do wybuchu lub uszkodzenia opony, aby się o tym przekonać. Stosując się do tych prostych wskazówek, będziesz mógł sprawdzić wszystkie aspekty swojego pojazdu i zobaczyć, na czym dokładnie stoisz:
- Wysokość bieżnika jest mniejsza, niż 4mm.
- Opony mają już na powierzchni mikropęknięcia, co oznacza już skrajnie duży wiek opony i wysoki poziom jej zużycia, zmniejszonej elastyczności gumy i zwiększonego ryzyka niekontrolowanej awarii
- Śliska ewidentnie połyskliwa, nie matowa powierzchnia opony również sygnalizuje potrzebę wymiany
- Opona po napompowaniu w przeciągu dwóch trzech dni traci ciśnienie, silnik musi wykonać ewidentnie większą pracę, aby ruszyć pojazdem. W takim wypadku zdecydowanie dobrze sprawdzić obręcz wewnętrzną opony, ponieważ może być już uszkodzona i zwyczajnie przepuszczać powietrze. Problemem mogą być też nierówne ranty felg. W zdecydowanej większości przypadków jednak, winnym w takiej sytuacji jest opona lub uszkodzony wentyl.
Wraz z większym zużyciem bieżnika profil opony staje się niższy, a powierzchnia styku opony z podłożem mniejsza, co zmniejsza trakcję i wydłuża drogę hamowania. W związku z tym droga hamowania jest dłuższa, gdy guma na oponie jest bardziej zużyta. Jazda w płytkiej wodzie po nierównym terenie może również spowodować utratę panowania nad pojazdem, co może doprowadzić do uszkodzenia nie tylko opon, ale również samochodu.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.