Jak objawia się uszkodzona cewka zapłonowa? Czy taka awaria umożliwia dalszą drogę?
Cewka zapłonowa to bardzo istotny element układu zapłonowego, który umożliwia uruchomienie samochodu. Jeśli zostanie uszkodzona, to awaria może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu lub też skutkować trudnościami z jego odpaleniem. Jak objawia się uszkodzona cewka i jakie podjąć kroki w takim przypadku? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje na ten temat.
Jak działa cewka w układzie zapłonowym?
Wciąż panuje przeświadczenie, że cewki były montowane tylko w starszych modelach samochodów, podczas gdy w rzeczywistości znajdują się one we wszystkich samochodach wyposażonych w silnik benzynowy. Zadaniem tego elementu jest wygenerowanie wystarczająco dużej dawki energii, aby umożliwić przeskok iskry na czubku świecy zapłonowej. W rezultacie dochodzi do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika, a to pozwala na poruszanie się pojazdu. Do swojego działania cewka wykorzystuje elektromagnetyzm. Oznacza to, że kiedy kierowca przekręci kluczyk w stacyjce, to prąd z akumulatora dociera do cewki, a dzięki temu wytwarza się w niej pole magnetyczne.
Wywołanie zapłonu sprawia, że rozdzielacz lub sterownik silnika zamykają obwód elektryczny, a indukcja i załamanie pola magnetycznego doprowadzają do powstania prądu o mocy 400 V. Jest to jednak moc zbyt mała, aby uruchomić pojazd, dlatego musi zostać zwielokrotniona, a napięcie opuszczające cewkę powoduje powstanie iskry.
Czy można uruchomić pojazd bez sprawnie działającej cewki?
Mimo że prąd wciąż jest przekazywany przez akumulator, jeśli cewka nie działa prawidłowo, to samochodu nie da się uruchomić. Dzieje się tak, ponieważ układ rozruchowy nie jest w stanie samodzielnie zamienić niskiego napięcia na odpowiednio wysokie. Konkluzja jest więc taka, że nawet drobne uszkodzenie cewki może w niektórych sytuacjach doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu, przez co konieczna jest naprawa lub też wymiana tego elementu.
Co może być przyczyną nieprawidłowego działania cewki?
Słaba iskra może mieć najróżniejsze przyczyny, ale do najpowszechniejszych należą:
- zły stan techniczny przewodów zapłonowych
- zużycie
- zużyty akumulator
Te trzy czynniki najczęściej sprawiają, że samochód nie jest w stanie odpalić. Jeśli styki ulegną korozji lub zanieczyszczeniu w wyniku eksploatacji, prąd nie może zostać przeniesiony do cewki lub też napięcie nie jest wystarczające, aby powstała iskra. Jeśli zaś bateria dostarcza zbyt niskie napięcie, to iskra generowana przez cewkę jest zbyt słaba. O wiele rzadziej zdarza się, że przyczyną złego działania cewki jest niezgodna z zaleceniami eksploatacja, a więc na przykład umiejscowienie cewki zbyt blisko cylindrów.
Po czym rozpoznać, że cewka jest uszkodzona?
Przede wszystkim warto wiedzieć, że prawidłowe działanie cewki jest uzależnione od prawidłowego działania innych elementów znajdujących się w samochodzie, dlatego konieczne jest wyeliminowanie wszystkich z nich. Często zdarza się tak, że za usterkę odpowiedzialna jest instalacja elektryczna pojazdu, jeśli nie działa prawidłowo. Jeśli silnik uruchamia się inaczej niż zwykle, warto sprawdzić, czy świece nie są zalane, a przewody zapłonowe uszkodzone. Jeśli nie, to konieczna będzie wymiana cewki. Kolejnym objawem jej nieprawidłowego działania jest nierówna praca silnika na jałowym biegu. Jeśli zauważysz, że obroty na przemian rosną i spadają, to wyraźny sygnał, że iskra nie jest tak mocna, jak powinna być. Rezultatem jest nierówne spalanie mieszanki, które skutkuje nierównymi obrotami. Jeśli podczas przyśpieszania samochód nieprzyjemnie szarpie albo w momencie obserwujesz spadek mocy, to znak, że z cewką coś jest nie tak. Ostatnim sygnałem, który potwierdza tę samą awarię, jest zwiększone zużycie paliwa.
Jak wymienić cewkę? Czy robić to u specjalisty?
Wymiana cewki nie jest trudna dla kogoś, kto zna się na budowie samochodu i ma w tym jakiekolwiek doświadczenie. Na początku konieczne jest oszacowanie, czy to rzeczywiście ten element jest odpowiedzialny za to, że samochód nie odpala. Wymaga to wykonania pomiaru rezystancji i porównanie ich z wartościami deklarowanymi przez producenta w instrukcji obsługi. Jeśli wynik jest w jakimś stopniu odchyleniem od normy, to element musi zostać wymieniony. Sama cewka kosztuje od pięćdziesięciu do dwustu złotych. Usługa wymiany cewki to średnio dodatkowe kilkadziesiąt złotych, ale jeśli ktoś nie czuje się na siłach, aby uporać się z nią samodzielnie, warto zdecydować się na pomoc specjalisty, który nie powinien popełnić żadnego z powszechnych w tym wypadku błędów.
Dlaczego warto dbać o układ zapłonowy i jego elementy?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Zaniedbany układ zapłonowy, a szczególnie uszkodzona cewka sprawią, że samochód nie ruszy z miejsca. Jeśli więc zauważysz niepokojące objawy opisane wyżej, nie zwlekaj ze zlokalizowaniem problemu i naprawą. Fakt, że podzespoły w samochodzie są ze sobą powiązane sprawia, że bagatelizowanie problemu może przerodzić się w znacznie kosztowniejsze usterki.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.