Głośna praca samochodu, czy to zawsze jest urwany tłumik?
Układ wydechowy samochodu jest skomplikowanym systemem składającym się z różnych części, gdzie w każdej z nich słychać inny dźwięk. Wynika to z faktu, że tłumik składa się z wielu różnych sekcji, a w każdej z nich słychać odrębny dźwięk. Popularność tłumików sportowych, które najczęściej spotykane są w samochodach miejskich, związana jest, z tym że emitują one nie tylko dźwięk pochodzący z jednej rury lub dwóch rur połączonych reduktorem, ale również dodatkowe dźwięki pochodzące z innych części tłumika. Dźwięki te emitowane są nie tylko podczas jazdy, ale również na biegu jałowym.
Hałas emitowany przez samochody i motocykle mierzy się za pomocą skali decybelowej. Wartość liczbowa głośności sygnału dźwiękowego, wyrażona w decybelach, jest równa dziesięciokrotności logarytmu do podstawy dziesiątej stosunku jego natężenia do natężenia sygnału odniesienia. Innymi słowy, dźwięk mierzony w decybelach jest dziesięć razy bardziej intensywny niż sygnał odniesienia.
Testy wykazały, że samochody wyposażone w sportowe tłumiki emitują głośniejszy hałas zewnętrzny, niż dopuszczają to obowiązujące w Polsce przepisy dla nowych samochodów. Oznacza to, że przy zakupie takiego układu wydechowego bardzo pożądane jest sprawdzenie jego zgodności z obowiązującymi przepisami.
Obowiązujące w Polsce normy dotyczące hałasu emitowanego przez samochody i motorowery jasno określają parametry zarówno poziomu hałasu zewnętrznego, który może być przez nie emitowany, jak i sposób pomiaru ich głośności. Wartości dopuszczalnego ciśnienia akustycznego określone w normie PN-EN ISO 3822:2013 ustalone są na poziomie 80 dB (A) dla zakresu prędkości od 40 km/h do 150 km/h oraz 94 dB (A) powyżej 150 km/h.
Ta ostatnia granica jest przestrzegana tylko w pojazdach o maksymalnej dopuszczalnej prędkości powyżej 130 km/h. Przy obniżaniu prędkości może on przekraczać tę wartość o nie więcej niż 5 dB (A).
Dlaczego mój pojazd jest głośniejszy, niż kiedyś?
Głośna praca silnika w zimie Zimą, gdy słupek rtęci spada poniżej zera, a my uruchamiamy zimny silnik, głośna praca silnika może być spowodowana chwilowym brakiem smarowania tuż po uruchomieniu. Dlaczego? Zimą olej gęstnieje. Jego lepkość zależy od temperatury. Im jest zimniej, tym olej staje się gęstszy. Zanim pompa olejowa rozprowadzi go do wszystkich zakamarków, mija więcej czasu niż w lecie, gdy olej jest bardziej płynny. Dlatego w niskich temperaturach silnik może pracować głośniej na początku, zaraz po uruchomieniu. Dotyczy to zwłaszcza starszych silników, nowsze są raczej wolne od tego zjawiska. Możliwe jest również, że uszkodzone są wtryskiwacze, co może być przyczyną głośnej pracy silnika. Wtryski jest odpowiedzialna za prawidłowe dostarczanie paliwa do silnika i jej praca powinna być cicha. Jeśli tak nie jest, konieczna będzie wymiana pompy. Zatkany układ wydechowy może również powodować głośną pracę silnika, spadek mocy i dymienie z rury wydechowej. W taki wypadku wydech należy po prostu odetkać.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.