Czerwona ikonka akumulatora na liczniku, co zwiastuje?
Jeśli na desce rozdzielczej zapali się czerwona lampka, to znak, że z samochodem dzieje się coś poważnego. Jeśli widnieje na niej symbol akumulatora, oznacza to, że są jakieś problemy z układem elektrycznym. Co dokładnie może być zepsute i jak skutecznie usunąć usterkę? Kontrolka baterii na desce rozdzielczej? Należy przerwać jazdę. W celu przeprowadzenia prawidłowej diagnostyki należy rozszyfrować tę kontrolkę, szukając błędów w układzie i sprawdzając poprawność działania poszczególnych podzespołów.
Nowoczesne samochody osobowe wyposażone są w akumulator, który jest ładowany przez alternator i zasila samochód, gdy nie jest on podłączony do sieci energetycznej. Jeśli zaświeci się kontrolka akumulatora – nie oznacza to, że wkrótce stracimy nasze światła, ale oznacza to, że coś jest nie tak z ładowaniem naszego akumulatora i jeśli będziemy kontynuować naszą drogę, to prędzej czy później trzeba będzie się zatrzymać, bo teraz nie mamy prądu w samochodzie.
Akumulatory samochodowe są ciekawym narzędziem stosowanym w pojazdach mechanicznych. Ich zadaniem jest zapewnienie niezawodnego źródła energii dla wszystkich podzespołów, które tego wymagają, gdy silnik jest wyłączony. Akumulator dostarcza prąd do rozruchu silnika, a także dostarcza energię elektryczną do wszystkich podzespołów nowoczesnych samochodów, gdy pojazd jest uruchomiony. Światła drogowe, zapłon, klimatyzacja i wiele innych podzespołów. Upraszczając – podczas jazdy alternator doładowuje akumulator, a jeśli tego nie zrobi – wtedy nastąpi zakłócenie w układzie elektrycznym i później trzeba będzie wzywać służby ratownicze.
Czerwona ikonka akumulatora to nie zawsze problem z baterią
Alternator wykorzystuje wirujące pole magnetyczne do wytworzenia pola elektrycznego. Innymi słowy, alternator działa jak generator wytwarzający energię z ruchu. Alternator jest napędzany przez silnik i obraca się w trakcie jego pracy. Z tego powodu jest on zazwyczaj umieszczony w pobliżu silnika. Wiele różnych czynników wpływa na żywotność alternatora. Jednym z najważniejszych jest odbudowa napięcia po ładowaniu. Potrzeba pewnego okresu czasu, aby akumulator został w pełni naładowany napięciem wytwarzanym przez alternator. W dowolnym momencie tego procesu ładowania, jeśli pobierasz zbyt dużo prądu z akumulatora lub jeśli napięcie wyjściowe z alternatora jest niewystarczające, może to być wina alternatora, który uległ awarii – a nie akumulatora, jak sugerowałby zdrowy rozsądek.
A co jeżeli to jednak ani bateria, ani alternator?
Przyczyną pojawienia się lampki ostrzegawczej może być zerwany pasek łączący alternator z wałem korbowym. Gdy zerwanie to spowodowane jest starym lub uszkodzonym paskiem, wystarczy wymienić go na nowy, aby usunąć usterkę. Zerwanemu paskowi mogą jednak towarzyszyć uszkodzenia mechaniczne lub blokady – na przykład w jednej z rolek, która ostrą krawędzią przecina pasek. Niejednokrotnie zdarza się również, iż pasek jest po prostu poluzowany, lub niedopasowany. Wystarczy go po prostu wymienić.
Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.